Alireza Amirhajebi: Discrete Movements No. 1 An interpretation of John Cage’s “Lecture on Nothing”
This piece is a performance and speech based on “Lecture on Nothing” by John Cage. As the title signifies, this performance is composed of [best said is based on] interpretations and translation of a lecture by John Cage, “Lecture on Nothing” and electronics, percussive acoustic elements, composed by Alireza Amirhajebi”.
This piece was recorded in June, 2020 Tehran, Iran. Cover art is generated by Arman Moghadam. Studio-A Tehran collaborated for the recording and post-production process of the album and our collaborating community “Contemporary Music” have documented the process with their kind help in video-documentation and photography.
.
علیرضا امیرحاجبی: «موومانهای گسسته شماره.۱»
ترجمه و تفسیری بر سخنرانی جان کیج با عنوان «سخنرانی در باب هیچچیز»
همانگونه که عنوان اثر بدان اشاره می کند، این قطعه اجرایی است بر اساس «سخنرانی دربارهی هیچ چیز» اثر جان کیج. قطعه مذکور متشکل از تفسیر و ترجمه سخنرانی همراه با اثری صوتی به نام موومان گسسته شماره یک برای سازهای آکوستیک کوبهای و الکترونیک که توسط علیرضا امیرحاجبی تصنیف شده است.
سخنرانی جان کیج که در این آلبوم مورد ترجمه و بازخوانی قرار گرفته، برای نخستین بار در سال ۱۹۵۹ در مجله اینکونتری موزیکالی منتشر شد. هر خط از این متن شامل چهار میزان و تعداد دوازده خط در هر واحد از ساختار ریتمیک است. چهل و هشت میزان در این واحدها وجود دارد که هر کدام شامل چهل و هشت میزان است. کل قطعه به پنج قسمت بزرگ، با تناسبهای ۷، ۱۶، ۱۴ و ۷ تقسیم شده است. چهل و هشت میزان از هر واحد به همین صورت تقسیم شده اند. به منظور تسهیل خوانش ریتمیکُ متن در چهار ستون به چاپ رسیده است. هر خط میبایست در طول قطعه به صورت مصنوعی (که ممکن است در نتیجه تلاشی برای وفادار ماندن اکید به موقعیت کلمات در صفحه باشد،) ولی با آزادی گفتاری که انسانها در گفتگوهای روزمره مورد استفاده قرار میدهند خوانده شود.
این قطعه اواخر خرداد ماه سال ۱۳۹۹ در تهران، ایران به مرحله ضبط و سپس ادیت و مسترینگ رسید. طرح روی جلد توسط آرمان مقدم تولید شده است. همچنین استودیوآ تهران عهدهدار ضبط صدا و انجام مراحل پساتولید آلبوم بوده و همکاران مجله آنلاین «موسیقی معاصر» در خلال روند تولید به مستندسازی تصویری اجرا پرداختهاند.