Against all odds, discriminations, wars, killings and whatever unjust.

رهی سینکی – موسیقی برای موج سینوسی سیاه


معرفی پروژه
در ماه ژوئیه‌ی سال ۲۰۲۳، احسان صبوحی، آهنگساز و نظریه پرداز موسیقی “پُست-اورینتالیسم” نظریه‌ی خود را در ارتباط با اهمیت خطِ باس در روشمندی موسیقی پُست-اورینتالیسم با کمپوزیسیون بیست و چهار خط باس برای یک موج سینوسی را با نشر نویز‌انویز منتشر کرد. صداهای این آلبوم بدون هیچ‌گونه پردازش صدایی مورد نشر قرار گرفت. که از طریق پیوند زیر قابل شنیدن است:

noise-a-noise.bandcamp.com/album/music-for-black-sine-wave

صبوحی همچنین با انتشار این آلبوم، در چندین فراخوان عمومی و دوستانه‌‌ از تمامی همکاران خود در رشته‌های مختلف هنر (موسیقی، نقاشی، سینما، ادبیات) به صورت کاملا آزادانه‌ دعوت به همکاری انجام داد.

 

درباره آلبوم
این آلبوم دیالوگی است میان ساز تار(یکی از پرنقش‌ترین سازهای موسیقی ایران) با صدای الکترونیک موج سینوسی. رهی در این آلبوم، با نگاه و تکنیک‌های معاصر و بدیع تار نوازی، توانسته است دیالوگی پیچیده و پرفراز و نشیب را به پیش براند.

درباره‌ی هنرمند
رهی سینکی نوازنده‌ی برجسته‌ و شناخته‌شده‌ی موسیقی ایران با گرایش ساز تار و همچنین دانش‌اموخته‌ی موسیقی معاصر از دانشگاه وین، اتریش می‌باشد. رهی متولد سال ۱۳۶۶ است. او در اتوبیوگرافی خود چنین می‌نویسد؛ “در خانوا‌ده‌ای به دنیا آمد که هیچ کاری جز موسیقی نمی‌توانست انجام دهد. پدر او، منصور سینکی، از نوازند‌گان چیره‌دست تار و مادرش مدرس پیانو بود. عموهای او، نادر سینکی و مجید سینکی هم از نوازندگان سنتور و فلوت در ایران هستند. یادگیری موسیقی کودکان را در سال ۱۳۷۳ نزد پروانه حکیم آغاز کرد و پس از آن به فراگیری ساز تنبک نزد استاد اعرابی پرداخت. نوازندگی تار را نیز در ابتدا نزد پدرش منصور سینکی آموخت و پس از آن پیش اساتید دیگری هم‌چون بهروز همتی، هوشنگ ظریف و عطا جنگوک ادامه داد.پس از آن در رشته آهنگسازی از هنرستان موسیقی فارغ‌التحصیل شد و لیسانس نوازندگی موسیقی ایرانی را از دانشگاه موسیقی دریافت کرد. رهی سینکی تحصیلاتش را در خارج از ایران ادامه داد و تا مقطع فوق لیسانس در رشته آهنگسازی به تحصیل در دانشگاه موسیقی و هنر وین پرداخت.”

 

استینمت موسیقی پُست-اورینتالیسم پُست-اورینتالیسم اصطلاحی است که توسط احسان صبوحی آهنگساز و تئورسین برای توصیف یک زبان موسیقی برای زیبایی شناسی آهنگسازی او و همکارانش ساخته شده است. صبوحی این زبان را این‌گونه تعریف می‌کند: «پُست-اورینتالیسم یک زبان موسیقایی مُدرن است که از صداها و فواصل میکروتنال به‌همراه ساختار‌های زنجیره‌ای و بلوک‌های صوتی دگرگون‌شده‌ برای دست‌یابی به یک اثر موسیقایی پُست-اورینتالیسم در ترکیب‌بندی‌های متفاوت آکوستیک و الکتروآکوستیک استفاده می‌شود.» صبوحی در دوره‌ی سوم آهنگسازی خود، با الهام و تاثیر از اندیشه‌های فلسفی-اجتماعی فیلسوف برجسته ادوارد سعید (۱۹۳۵_۲۰۰۳) در جستجوی زبانی متفاوت از جریان‌های موسیقی کلاسیک معاصر رایج غرب است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x