Against all odds, discriminations, wars, killings and whatever unjust.

کلود و اولا اولدوس – موسیقی برای موج سینوسی سیاه


نام آلبوم: موسیقی برای موج سینوسی سیاه
از:  کلود و اولا اولدوس

 

معرفی پروژه

در ماه ژوئیه‌ی سال ۲۰۲۳، احسان صبوحی، آهنگساز و نظریه پرداز موسیقی “پُست-اورینتالیسم” نظریه‌ی خود را در ارتباط با اهمیت خطِ  باس در روشمندی موسیقی پُست-اورینتالیسم با کمپوزیسیون بیست و چهار خط  باس برای یک موج سینوسی را با نشر نویز‌انویز منتشر کرد. صداهای این آلبوم بدون هیچ‌گونه پردازش صدایی مورد نشر قرار گرفت. که از طریق پیوند زیر قابل شنیدن است:

 https://noise-a-noise.bandcamp.com/album/music-for-black-sine-wave

 

صبوحی همچنین با انتشار این آلبوم، در چندین فراخوان عمومی و دوستانه‌‌ از تمامی همکاران خود در رشته‌های مختلف هنر (موسیقی، نقاشی، سینما، ادبیات) به صورت کاملا آزادانه‌ دعوت به همکاری انجام داد.

 

درباره‌ی آلبوم

 این گروه دو نفره با نگاهی عمیق به ژانرِ بداهه نوازی در موسیق جز آزاد گرایش دارند. آنها در تازه‌ترین آلبوم خود از سازهای الکترونیک علی رغم آثار گذشته‌ی خود دوری کردند. سازهایی که برای مدت طولانی در آلبوم‌های آنها شنیده می‌شده. در این آلبوم،  کلود و اولا در ارکستراسیون از سازهای پیانو، درامز آکوستیک، ویولن سل و صدای انسان استفاده کرده اند. در بعضی از قطعات صدای سینت سایزرهای مدولار به کمک خلاقیت و ایده پردازی آنها آمده است. درک و شناخت کامل این گروه دو نفره از فرم و ساختار هر کدام از بلوک‌های صدایی، باعث شکل گیری دیالوگی ظریف و معما‌گونه میان صدای موج سینوسی خط باس و سایر بخش‌های صدایی شده است. 

 

درباره‌ی هنرمند

کلاود و اولا آلدوس هم اکنون از هنرمندان موسیقی تجربی ساکن ناحیه شمالی ایالت نیویورک در ایالات متحده می‌باشند. آنها موسیقی خود را با ناشر‌های مانند «استیپ گلوس»، «تی کیو ان-اوت»، «تون برست» منتشر کرده اند، همچنین در پرفورمنس‌های زیادی در شمال شرقی آمریکا به اجرا‌ی موسیقی پرداخته‌اند. کلاود و اولا همچنین  سردبیری مجله‌ی «دفت استوریکا» را بر عهده دارند. 

 

اولا آلدوس، هنرمند اوکراینی‌تبار، متولد شهر خارکیف است او در کودکی و پیش از مهاجرت و اقامت در آمریکا، در زمان فروپاشی شوروی سابق به فراگیری ساز پیانو در مدرسه‌ی پیانو برای کودکان با استعداد پرداخته است. اولا مدرک تحصیلی خود را در رشته‌ی نوارندگی  پیانو و همچنین هنرهای زیبا اخذ کرده است. او توانسته است صدای خود را در بیرون از قلمروهای مرسوم دنیای موسیقی کلاسیک پیدا کند. او فعالیت خود را به عنوان موسیقیدان و هنرمند چندرسانه‌ای بسط و گسترش داده است.  که شامل زمینه‌هایی مانند صدا، نقاشی، ویدئو و تصویر‌سازی است.

 

کلاود آلدوس، متولد ایالت نیویورک شمالی است. او با فراگیری آهنگسازی موسیقی الکترونیک، و با تجربه مستمرِ نوازندگی ساز درامز در کارنامه‌ی هنری خود، به اجرا در صحنه‌ی موسیقی هاردکور پانک پرداخته است. او حتی پیش از فارق‌التحصیلی در رشته‌ی موسیقی الکترونیک تجربی با ساز سینت‌سایزر مدولار و ساز درامز آکوستیک در سبک‌های آوانگارد به  کسبِ تجربه در گروه‌های زهی و موسیقی «بلو گرَس» پرداخته است. کلاود هم اکنون در نقش مهندس مسترینگ صدا، و « مهندس ضبط» و همچنین پژوهش و نویسندگی در مجله ‌ی موسیقی فعالیت دارد.

.

استینمت موسیقی پُست-اورینتالیسم

پُست-اورینتالیسم اصطلاحی است که توسط احسان صبوحی آهنگساز و تئورسین برای توصیف یک زبان موسیقی برای زیبایی شناسی آهنگسازی او و همکارانش  ساخته شده است. صبوحی این زبان را این‌گونه تعریف می‌کند:

«پُست-اورینتالیسم یک زبان موسیقایی مُدرن است که از صداها و فواصل میکروتنال به‌همراه ساختار‌های زنجیره‌ای و بلوک‌های صوتی دگرگون‌شده‌ برای دست‌یابی به یک اثر موسیقایی پُست-اورینتالیسم در ترکیب‌بندی‌های متفاوت آکوستیک و الکتروآکوستیک استفاده می‌شود.»

صبوحی در دوره‌ی سوم آهنگسازی خود، با الهام و تاثیر از اندیشه‌های فلسفی-اجتماعی فیلسوف برجسته ادوارد سعید (۱۹۳۵_۲۰۰۳)  در جستجوی زبانی متفاوت از جریان‌های موسیقی کلاسیک معاصر رایج غرب است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x