[update: April 2021] All Female-Composers' compilation Here: on Bandcamp, Spotify and [excerpts on] Soundcloud.

درباره

«نویزاَنویز»

چه چیزی؟

این عبارت نام جمعی مستقل و دارای ماهیت باز و همچنین لیبل هنرمند‌-گردانی با همین عنوان (از دی‌ماه سال ۱۳۹۷) برای موسیقی تجربی و نویز در تهران است، این حرکت جمعی در وهله اول برای معرفی آثار هنرمندان ایرانی، یا هنرمندان دیگری است که با افراد فعال این حوزه در ایران، یا به طور کلی با فرهنگ و هنر ایران در ارتباط  یا سهیم بوده‌اند. البته این رویکرد اهمیت و اعتبار ویژه‌ای برای فعالیت‌های پژوهشی بینافرهنگی و رویکردهای مناسب در باب تئوری و هنر در نظر دارد.

این لیبل، هنگام ثبت قطعه و دریافت کپی رایت از نسخه مسترینگ شده، هنرمندان مستقل را به عنوان یکی از مالکین اصلی قطعه به رسمیت شناخته و به مسائلی مانند آگاهی‌رسانی درمورد قوانین و ضوابط جاری حقوق مولف اهمیت می‌دهد. این نکته شامل استفاده از کلمات و عبارات تخصصی این رشته [و ترجمه صحیح متون] است.

ایده شروع انتخاب عنوان برای این جمع در خلال رشته ای از پروژه های ترجمه در باب نظریه صدا، و آلودگی صوتی (زمستان ۹۸) و سپس در پژوهش مستقل دیگری در باب مناظرصوتی تهران و ایجاد و استفاده از آرشیو شکل گرفت. ایده‌های اولیه رویکردی کنترپوانی را دنبال می‌کردند، طوری که با هر مدیوم قابل استفاده و اجرا باشد، و نه یک زیرسبک خاص از موسیقی و عنوانی بسیار لغزنده‌تر از گنجایش در تعریفی خاص؛ چیزی که عموما شامل مولفه‌های از نویز، یا استفاده از آنها به عنوان ماده خام برای در کمپوزیسیون‌های صدا یا موسیقی است.

در این قسمت می‌توانید آلبوم بسیار ویژه‌ای که در اخرین روزهای فصل زمستان سال ۱۳۹۹ و آغاز سال ۱۴۰۰، به عنوان ادای احترامی مختصر، به آثار آهنگسازان زن ایرانی اختصاص یافته است را بشنوید، این آلبوم (نویزاَنویز ۲۱.۱) آلبومی از آثار هنرمندان زن است. 

 

 

 

چگونه [و چرا]؟

این جمع، که دارای ماهیتی باز است، سعی دارد تا فضای‌خالی میان موسیقی به مفهوم یک رشته‌ی دانشگاهی دانشگاهی و تولید متداول موسیقی الکترونیک امروزی را پر نماید؛ این مهم شامل در تماس قرار داشتن با بخش دانشگاهی و گروه‌‌های اجراگر است. در مدت زمان اخیر (از دومین سال فعالیت)، با تمرکز بر روی کمپوزیسیون از طریق سنجش با معیارها و استانداردهای نگاشتن (نت‌نگاری) مرسوم یا تکنیک‌های نت نگاری معاصر برای مدیوم‌هایی مانند موسیقی، ویدیو و تصویر، هنرمندان را ملزم ساختیم تا در هنگام لزوم نت موسیقی از قطعه آماده کنند که توسط آن اجراگران می‌توانند قطعه را در غیاب مولف یا مولفان آنها تا حد بسیار نزدیکی در هنگام ضرورت برای اجرا روی صحنه مورد بازتولید قرار بگیرد.

موسیقی نویز در طیفی میان ایده‌ها و مفاهیم گسترده معنی پیدا می‌نماید و در حالی که افراد متعددی از این عنوان به صورت جدی بهره می‌گیرند و یافتن مرزهای کشف‌نشده برای کاوش وجود دارد. فلسفه غنی در پس این عنوان و ابهام مرزهای آن، آن را از قرارگیری در تعاریف خاص باز می‌دارد و آن را به پدیده‌ای غیرقابل تفسیر تبدیل می‌نماید. می‌توان به این عنوان از منظر یک مفهوم یا یک پدیده و یا حیطه‌ای برای پژوهش عمقی نگاه کرد، در حالی که نیازمند تلاشی مفرط برای ایجاد گفتگو میان سازندگان آن است که در واقع خالقین آثار از رشته‌های مختلفی را شامل می‌شود.

امید داریم تا قادر به برقراری روابط بینافرهنگی معنی‌بخش با کشورها و افراد و موسسات در مناطق دیگر جهان، عالی‌الخصوص برگزاری ورک‌شاپ‌های آموزشی یا برنامه‌های اقامت فرهنگی و آموزشی انفرادی باشیم. این جمع ماهیتی بیشتر علمی-پژوهشی دارد و سعی دارد تا به عنوان پلتفرم (سامانه) ای برای هنرمندان خلاق رفتار نماید که به بسط و ارائه حدماتی مانند نشر و اجرای آثار هنری می‌پردازد. این رده شامل هنرمندان و پژوهشگران ایرانی یا آن دسته از هنرمندانی است که به گونه‌ای با جمع یا هنرمندان موسیقی ایران در تماس بوده و به تولید یا اجرای آثاری در ارتباط با مردم و فرهنگ ایران علاقه یا تجربه دارند. البته این موضوع، از نظر زیرسبک موسیقی مولفه‌های زیر‌سبک شامل طیف نسبتا گسترده‌ای از موسیقی کلاسیک مدرن و موسیقی امبنیت تا سبک‌هایی مانند هارش‌نویز و ریتمیک‌نویز در کنار کلمات کلیدی مانند ضبط‌ میدانی و کلاژ صدا می‌باشد.

چه زمانی؟ [و چه افرادی]؟

این جمع هم‌اکنون آثار تعدای از هنرمندان صدا، موسیقیدان‌ها و علاقه‌‌مندانی را در خود جای داده است که همگی با رویکردها یا مدیای متفاوت به دنبال کاوش بیشتر در این زمینه و دریافت خدمات [مدیریتی] لیبلی  هستند، موضوعی که با ساده‌سازی مراحل کار در اختیار فهرستی از هنرمندان فعالی قرار خواهد گرفت که یا به صورت خاص یا به صورت درازمدت بخشی از فعالیت خود را به این مبحث علمی-هنری اختصاص داده یا ا توجه به خاستگاه متفاوت موسیقی تجربی [و معاصر]، با [یا بدون در نظر گرفتن] جریان موسیقی بدنه، به تحصیل در رشته‌های دانشگاهی مرتبط مشغول بوده‌اند.

افراد تیم حاضر شامل تعداد محدودی از افرادی است که با تفکراتی هم‌سو مشغول به فعالیت هستند (از نظر دغدغه‌ای زیبایی‌شناسی و اجتماعی)، که برای طرح‌ریزی و اجرای امور بع فعالیت مشغول می‌باشند. همکاره سرپرست، یا هیئتی خاصی از مدیران برای تصمیم‌گیری یا اقدام برای مسائل زیبایی‌شناسی و تکنیکی  همواره حاضر می‌باشد.

تا به اینجا و در مدت دو سال اخیر [تا آخر سال ۲۰۲۰ میلادی] – و با وجود مشکلات پیش آمده به واسطه گسترش بیماری کووید-19 – برای هرفصل یک البوم گردآوری (دو مجموعه آخر در قالب دو جلد) از هنرمندان علاقه‌مند به همکاری روی اینترنت منتشر کرده‌ایم.  در حالی که در کنار تولید این دسته گردآوری‌ها شروع به پخش آلبوم‌هایی با پخش طولانی و همینطور سخنرانی‌ها و آثاری ارزنده از هنرمندانی مانند لئونی روسلر و ژوبین عسکریه پرداخته‌ایم که صورت حدودی ببش از تعداد ۱۰ عنوان می‌شوند (فهرست آلبوم‌ها). تاریخ انتشار آلبوم‌های آینده را از قسمت اخبار وب سایت دنبال کنید.

آلبوم گردآوری فصل پاییز (که در ابتدای فصل زمستان و سال نو میلادی که در روزهای آغازین زمستان انجام شد، در قالب دوجلد منتشر شده است. در این قسمت بیشر بخوانید بیشتر بخوانید:

انتشار آلبوم گردآوری فصل پاییز ۱۳۹۹(جلد اول)

 

انتشار آلبوم گردآوری فصل پاییز ۱۳۹۹(جلد دوم)

 

همچنین در فهرست پایین می‌توانید به همگی قطعه‌های آلبوم گردآوری دوقسمتی فصل تابستان سال دوم گوش دهید؛ این آلبوم که با همکاری ژوری عزیز، آقای ارشیا صمصامی‌نیا ( با رویکرد مسیقی معاصر و اغلب آثاری که همراه خود نت‌نگاری کلاسیک-معاصردارند) گردآوری شده است در حالی که آلبوم دوم در این فهرست بیشتر دارای مولفه‌های سبکی موسیقی تجربی-الکترونیک هستند. لازم به ذکر است که پخش هر دو گردآوری اخیر به دلیل جلوگیری از همزمان احتمالی با ماه محرم، به صورت پیش نشر انجام شده است.

 

 

و در نهایت، در قسمت زیر هم می‌توانید مروری بر همه آلبوم‌های گردآوری دو سال گذشته داشته باشید:

.